FLASH SALEFLASH SALE
-20%
REGISTRÁCIA a OBNOVA na 1 rok
akcie nie je možné kombinovať
22 Počet zostávajúcich zliav

Nejlepší stockové nabídky akcií ze 150 zemí

Viac ako 100 000 spokojných používateľov

Nabídky levnější až 90% výchozí ceny

Přímý kontakt na prodejce a velkoobchody

Obchod B2B a B2C - jedno písmeno, veľa rozdielov

Obchod B2B  a B2C - jedno písmeno, veľa rozdielov

Aj keď skratky B2B a B2C vyzerajú veľmi podobne, opisujú dve rôzne odvetvia obchodu. B2C je v podstate maloobchod a B2B je veľkoobchod, ako aj dovoz a vývoz. V obchode B2C sú zmluvnými stranami obchodných dohôd podnikateľ a spotrebiteľ, v obchode B2B - firmy.

B2B vs B2C - aké sú dôsledky toho?

Ochrana práv kupujúceho

B2C obchod sa používa z dôvodu silnejšieho postavenia podnikateľa voči spotrebiteľovi. Preto okrem iného máte právo vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu, ak sa nákup uskutočnil mimo sídla spoločnosti (t. j. hlavne online). V obchode B2B sa takéto ustanovenia neuplatňujú - žiadna zo zmluvných strán nie je spotrebiteľom. Predajca samozrejme môže akceptovať vrátenie tovaru, ale neexistuje taká povinnosť - stojí zato si to pamätať pri objednávaní. Jedinou výnimkou je situácia, keď podnikateľ nakupuje tovar na iné účely, ako je súvisiace s jeho podnikaním. Inými slovami - ak kupujete tovar na ďalší predaj, nie ste spotrebiteľ a nemáte nárok na vrátenie peňazí.

Hodnota transakcie

Priemerná hodnota objednávky v obchode B2B je oveľa vyššia ako v B2C. To vyvoláva množstvo konsekvencií, ale najdôležitejšia z nich je otázka bezpečnosti transakcie. Veľa výhodných a bezpečných metód platnosti, známych z maloobchodu, nie sú používané vo veľkoobchode. Sú však iné, o ktorých si môžete prečítať tu Bezpečné_transakcie.

Metódy finalizácie

Maloobchodný predaj sa stáva čoraz častejšie e-commerce, t.j. online predajom. Aj keď tradičný predaj pravdepodobne nikdy nezmizne, hodnota internetového predaja sa každým rokom zvyšuje. V B2B je však oveľa vhodnejšou metódou finalizácie transakcia návštevy sídla predajnej spoločnosti, stanovenie podmienok na mieste alebo vyzdvihnutie tovaru priamo zo skladu. Aj keď komunikačné kanály sa menia, mnohí kupujúci a predávajúci stále uprednostňujú priame stretnutia pred finalizáciou online.

Doprava a dodanie

Na trhu B2C dominuje model, v ktorom podnikateľ zaisťuje prepravu tovaru k spotrebiteľovi. Akákoľvek iná situácia je jednoducho jedinečná. V B2B obchode sa to líši - niektorí predajcovia sú schopní zorganizovať dopravu, iní nie. Preto by ste si mali pozorne prečítať popisy ponúk a opýtať sa na túto položku transakcie. Môže byť užitočné zapoznať sa s incoterms - pravidlá medzinárodného obchodu, o ktorých sa dočítate tu Incoterms.

Daň DPH

DPH platí konečný príjemca. Ak si napríklad kúpite domov televízor, tak platíte to Vy. Ak si kúpite televízor za účelom ďalšieho predaja - Váš zákazník nakoniec zaplatí DPH. Toto je obzvlášť dôležité, keď máte v úmysle nakupovať na území EÚ - ako platiteľ DPH budete mať možnosť kúpiť tovar s nulovou sadzbou DPH, pokiaľ je predajca tiež platiteľom tejto dane. Viac informácií o DPH si môžete prečítať aj tu DPH EÚ.

 

Ako vidíte, existuje veľa rozdielov medzi obchodovaním B2B a B2C - je dobré o nich vedieť, aby sa predišlo akýmkoľvek nedorozumeniam pri uzatváraní transakcií s veľkoobchodníkmi, výrobcami a distribútormi.

Autor:
Merkandi - Velkoobchodní Platforma B2B

Merkandi - Velkoobchodní Platforma B2B

Merkandi je mezinárodní velkoobchodní platforma nabízející zboží z pravidelného prodeje a také zboží z konkurzních řízení, zlikvidovaných prodejen, nadnormativních skladových a výrobních zásob, vrátek od zákazníků, atd.

Predchádzajúci záznam Ďalší záznam
NEWSLETTER zdarma

Každý den informace o nových výrobcích a novinkách v servise Merkandi.